Traditioner

I løbet af året har vi mange traditioner, som vi gør noget særligt ud af.

Forår og sommer

I februar holder vi fastelavn, hvor alle er klædt ud - både voksne og børn. I forældre er også velkomne til at være med, så længe I er klædt ud.

Påsken markerer vi med æggejagt og påskefrokost for børnene på alle stuerne.

Derudover holder vi en plantedag hvert forår, hvor I forældre eller barnets bedsteforældre kan komme med en plante, som I planter sammen med barnet på vores legeplads. Vi putter en pind med et billede af barnet i planten, så alle børn kan genkende og hjælpe med at vande og passe deres egen plante i løbet af året.

Inden sommerferien holder vi sommerfest, hvor I forældre er med, og alle bidrager til et fælles kage- og frugtbord. Her fremviser børnene et teaterstykke, som vi har øvet i ugerne op til.

Fælles tema i september

I hele september har vi hvert år temaet "dig, mig os os". Det handler om, hvem børnene er, hvordan deres familier ser ud, hvad deres livret er, og hvem deres bedste ven er. Det giver anledning til mange gode snakke om, hvem vi egentlig er hver især, og hvordan en familie kan se ud på mange forskellige måder.

Det hele munder ud i et selvportræt, som hvert barn maler, og som efterfølgende bliver udstillet på en stor gallerivæg i vores alrum. Alle børn laver selvportrætter, også de allermindste i vuggestuen, og vi øver mange gange, før børnene får et lærred og maler det endelige portræt.

Efterår og jul

Dagen inden efterårsferien har vi idrætsdag, hvor børnene er rundt til forskellige poster med alt fra boldkast til højdespring. Bagefter får alle børn et æble.

Vi fejrer også halloween, hvor børnene kan klæde sig ud, hvis de har lyst.

I december rydder vi kalderen for alt andet en jul. Vi pynter hele institutionen op og sætter juletræ op i alrummet. Den 1. december er vi på nissetur på Vestre Kirkegård, hvor vi leder efter julemanden. Vi finder ham som regel, og hvis vi er heldige, har han lidt chokolade og gaver med i form af nyt legetøj eller bøger til stuerne. Bagefter går vi hjem på stuerne og spiser risengrød.

Vi har også en julefest for børn og forældre, hvor vi hygger os sammen med at lave juledekorationer, og børnene går luciaoptog.