Vores basisgruppe - tomaterne

I Villa Valby er en af vores stuer en basisgruppe - den hedder tomatstuen. Her er der plads til otte børn, der har behov for et særligt tilrettelagt børnehavetilbud på grund af forskellige former for varige funktionsnedsættelser. Vi betragter børnene som personer med forskellige ressourcer og udfordringer.

Vi betragter det som en særlig værdi for hele institutionen, at vi har en basisgruppe, og vi ser børnene i basisgruppen som en berigelse for de andre børn. Det er både værdifuldt og udfordrende at møde nogen, der har anderledes vilkår og muligheder. I børnehaveårene og senere i livet vil børnene være mere trygge og åbne, når de har mødt en mangfoldighed af børn.

Dagligdagen

Både børnene i basisgruppen og de voksne, der er tilknyttet gruppen, er en del af det store fællesskab. Vi har derfor organiseret dagligdagen på en måde, hvor vi veksler mellem at være på vores egen stue og sammen med de andre stuer.

Det er en organisering, der ikke ligger fast, men varierer i forhold til de børn, der er på stuen og i forhold til vores ressourcer. Det kan foregå ved, at der kommer børn fra de andre grupper på besøg på stuen, eller at tomatbørnene besøger børnene på de andre stuer. På legepladsen er der mange muligheder for at opleve fællesskaber i fysiske aktiviteter.

Vi forsøger at skabe den bedst mulige balance mellem de forskellige fællesskaber for hvert enkelt barn i basisgruppen. Vi har fokus på, at børnene trives på deres egne præmisser, og vi anerkender dem som de personer, de er. Samtidig er vi opmærksomme på, at børnene har brug for at blive inspireret og udfordret i forskellige aktiviteter og sociale fællesskaber i og uden for stuen.

Forældresamarbejdet

Vi betragter et godt samarbejde som et grundlag for alle børns trivsel. For børn, som har en funktionsnedsættelse, kan der være behov for udvidet forældresamarbejde.

Det daglige samarbejde foregår enten ved personlig kontakt, hvis barnet hentes og bringes af forældrene, eller via kontaktbøger, hvis barnet hentes og bringes i bus.

Den første forældresamtale afholdes ca. 3 måneder efter barnets start i basisgruppen. Ca. en gang om året holder vi en opsamlende samtale, og i den forbindelse vil vi 1-2 gange i barnets børnehavetid udarbejde en skriftlig udviklingsrapport. Herudover kan behovet for samtaler med os og evt. andre fagpersoner være meget forskellig fra familie til familie. Vi ønsker at udvikle et samarbejde, som udfylder behovet for dialog i forhold til barnets trivsel.

Som nye eller kommende forældre i basisgruppen gør I jer nok mange tanker, og der opstår måske usikkerhed om, hvorvidt jeres eget barn passer i gruppen, vil udvikle sig i gruppen og vil møde børn på sit eget niveau. Vi lytter meget gerne til sådanne tanker og til det, som I forældre kan fortælle om jeres barn. Vi fortæller om, hvad vi kan tilbyde i basisgruppen, og hvad der er af muligheder for relationer, inspiration og udvikling med de andre børn både i basisgruppen og i resten af institutionen.

Som forældre i basisgruppen er der mulighed for, at I kan møde og få et fællesskab med andre forældre til børn med særlige behov - det åbner mulighed for at dele fælles bekymringer og udveksle muligheder. Vi oplever ofte en intens stemning af fællesskab og gensidig forståelse til forældremøderne i basisgruppen.

Det er helt almindeligt, at forældre til børn i basisgruppen bekymrer sig særligt om børnenes fremtid. Derfor er skolemuligheder og skolevalg et emne, vi jævnligt tager op i løbet af børnehavetiden, både i de individuelle samtaler og blandt forældrene på forældremøderne.

I løbet af efteråret før barnet skal starte i skole, foregår vurderingen af det enkelte barns skoletilbud i et samarbejde mellem forældre, pædagoger, fysioterapeut, talepædagog og en skolepsykolog. Året inden barnet skal starte i skole, kontaktes den skole, som barnet hører til, for at samarbejde om det bedste skoletilbud til jeres barnet.