Overgang til børnehave og skole

Overgang fra vuggestue til børnehave

Hvis jeres barn har gået i vuggestue i Villa Valby, så kender det allerede både børn og voksne i resten af huset, og overgangen til børnehave plejer derfor at være både nem og tryg. En måneds tid inden overgangen begynder en voksen fra vuggestuen at tage de børn, som skal skifte til børnehave, med på små besøg på børnenes nye stue.

Det betyder, at barnet som regel allerede er kørt ind og er tryg ved sin nye stue, når dagen kommer, hvor barnet starter i børnehaven. Indimellem er der behov for, at I forældre er med inde over overgangen, men oftest er det ikke nødvendigt.

Overgang fra børnehave til skole

Hvert år i oktober danner vi en storegruppe med alle de børn, som skal starte i skole det kommende år. Storegruppen mødes på tværs af stuerne hver uge og laver aktiviteter, som er med til at gøre børnene skoleparate. Der er faste voksne på storegruppen, og aktiviteterne planlægger vi med udgangspunkt i de børn, der er i gruppen.

Vi har et samarbejde med Bavnehøj Skole, hvor mange børn fra Villa Valby starter, og vi besøger skolen flere gange, så børnene kan få en fornemmelse af, hvad en skole egentlig er.

Vi inddrager også jer forældre i overgangen til skole, for det er en fælles opgave at hjælpe børnene til at blive selvhjulpne og klar til at indgå i det fællesskab og den hverdag, de får i skolen.