Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Læreplan - Pixiudgave

Kære læser af Villa Valbys pædagogiske læreplan.

 

Læreplanen er et pædagogisk værktøj til udvikling af pædagogikken i institutionen. I vil derfor møde fagudtryk undervejs. Selve læreplanen skal ses som en proces og ikke et færdigt produkt. Vi bruger læreplanen til at dygtiggøre os og til at udvikle pædagogikken. Her er et lille uddrag af den måde vi arbejder på. Hvis I gerne vil læse hele læreplanen kan I få den ved at henvende jer til Villa Valbys leder. 

Evalueringer vil forekomme løbende, så læreplanen vil hele tiden være under forandring og udvikling. Vi anvender SMTTE og praksisfortællinger til at evaluere, så det vil være de modeller der ligger som ”nedslag”. Samme praksisfortælling kan forekomme under flere læreplanstemaer.

Vi er i særlig grad bevidste om at arbejde inkluderende, så vi medtænker alle børn i alt hvad vi laver, ud fra børnenes forskellige forudsætninger. 

I 2022 blev der lavet en KIDS vurdering, som er et stort materiale udviklet til at screene det pædagogiske arbejde i daginstitutioner. Det skete som led i kommunens uddannelse af de pædagogiske ledere for at højne kvaliteten af det pædagogiske arbejde i alle daginstitutioner. KIDS vurderingen blev foretaget af pædagogisk konsulent, klyngeleder, pædagogisk leder og repræsentanter fra personalet. I forlængelse af vurderingen har vi arbejdet med en kompetencepakke, som handler om børns leg og eksperimenterende virksomheder. Det undervisningsmateriale der knytter sig til kompetencepakken, har vi arbejdet med på vores personalemøder i efteråret 2022 og vil fortsætte hele 2023. I foråret 2023 bliver der lavet en ny KIDS vurdering, som på ny vil pege på områder som vi skal arbejde med. Ligesom vi tilrettelægger vores tiltag, så vores pædagogiske tilsyn bliver tænkt ind i arbejdet.

Vores primære måde at evaluere vores arbejde på har været at arbejde med praksisfortællinger (Se mere herom under afsnittet evaluering). Arbejdet med kompetenceforløbet, har erstattet praksisfortællingerne, da vi har arbejdet på en anden måde med udviklingen af vores praksis. I vil derfor møde færre “nedslag”, som beskriver vores praksis her i læreplanen. Til gengæld vil I, i hverdagen, møde en både struktureret og ustruktureret “legepraksis”, som ikke så let lader sig indfange og beskrive, men som gerne skulle vise sig i inkluderende børnefællesskaber med leg som omdrejningspunktet.

Teksten skrevet i kursiv er det som Villa Valby har føjet til læreplanen.

Københavns kommune har valgt ikke længere at have pejlemærker. Vi har valgt at beholde pejlemærkerne som en skabelon for beskrivelsen af vores arbejde i denne pixiudgave.

Pædagogisk grundlag

Børnesyn, Dannelse og børneperspektiv, Leg, Læring og Børnefællesskaber

  • Barnesyn:

Alle børn er betydningsfulde og er en vigtig del af gruppen. Alle børn gør det bedste de kan.

 

  • Dannelse og børneperspektiv:

Vi værdsætter, følger, understøtter og tager udgangspunkt i børns egne interesser og idéer.

Vi inddrager, værdsætter og tager hensyn til børns forskellighed og kompetencer.

Vi understøtter og bidrager til børns selvværd og selvtillid

Vi skaber tryghed og tillid

Vi bruger så meget tid som muligt i samværet med børnene.

Vi understøtter og bidrager til børns munterhed og glæde.

Vi tilbyder og igangsætter aktiviteter og ture, der giver mulighed for alsidige erfaringer, oplevelser, udfoldelsesmuligheder og udfordringer.

 

  • Leg:

Legen skaber mulighed for de æstetiske læreprocesser, der er en forudsætning for barnets generelle udvikling

Vi skaber rammerne for børns frie leg - på legens egne præmisser.

Vi skaber læringsmiljøer som understøtter børns leg.

Leg og læring foregår i tæt relation til og med voksne.

 

  • Læring: 

Vi vækker børns nysgerrighed og lyst til at undersøge, udforske og tilegne sig kundskaber i og udenfor institutionen.

Vi bidrager til ethvert barns udfoldelse af egne muligheder.

Leg og læring skal foregå i tæt relation til og med voksne.

 

  • Børnefællesskaber:

Vi skaber mulighed for alle børns deltagelse i små og store fællesskaber.

Vi opbygger nære relationer og fremstår som troværdige voksne.

Pædagogisk læringsmiljø

Hvordan skaber vi hele dagen et pædagogisk læringsmiljø, der giver alle børn mulighed for at trives, lære, udvikle sig og dannes?

Vi søger at tilrettelægge vores rutiner og temaer på en måde, så det skaber mulighed for alle børn at deltage ud fra egne forudsætninger. De voksne skaber rammerne og børnene har indflydelse på hvordan de deltager.

 

Vi er mange, som hver dag skal kunne fungere sammen, derfor er det vigtig at lære børnene at vente, at lytte, at give sin mening til kende og at ytre sig også i en lidt større forsamling. Desuden hører det til en vigtig læring om venskaber, ansvar og demokratiske processer at kunne vælge til og fra og at komme med forslag både til aktiviteter og leg og dermed udøve sin indflydelse og medbestemmelse (jeg er en vigtig person for gruppen!).

Vi arbejder med social tænkning (gruppens plan) og har dermed fokus på børn i udsatte positioner.

Samarbejde med forældre om børns læring

Mål for pejlemærket forældrepartnerskab:

Målet for forældrepartnerskab er at skabe en atmosfære, hvor alle føler sig velkomne. Vi stræber efter at opbygge et tillidsforhold forældre og personale imellem, hvor vi mødes i øjenhøjde, med respekt for hinandens forskelligheder, fx holdninger og kultur.; og hvor der er plads til at samarbejde om barnets trivsel, udvikling, læring og dannelse.

Hvordan samarbejder vi med forældrene om barnets og børnegruppens trivsel og læring?

Vi betragter et godt samarbejde mellem hjemmet og institutionen som et grundlag for alle børns trivsel, udvikling og læring og dannelse

Personalet bestræber sig endvidere på at berette om dagligdagens små og store oplevelse.

Vi lægger vægt på, at alle voksne kender alle børn, og deres personlighed, rigtig godt. Selvom forældrene ikke kender alle voksne i huset, så gør børnene.

Vi ved, at forældrene er de vigtigste personer i børnenes liv, og at de er dem, der kender børnene bedst. Derfor har vi brug for, at vi deler vigtige glæder og bekymringer.

Det er vigtigt:

•at vi i hverdagen fortæller hinanden om både stort og småt af betydning for barnet

•at forældrene ved at de altid er velkommen til at aftale en samtale med os, også bare af almen interesse. 

At vi tager initiativ til en samtale hvis vi mener der er behov for det.

•at forældrene bakker om arrangementer i institutionen

Samarbejde handler om fælles ansvar - nemlig at sikre, at barnet trives og har det godt. Vi vejleder individuelt og komme med forskellige forslag til relevante aktiviteter børn/forældre. Vi udlåner f.eks. gerne bøger fra vores eget bibliotek. Opfordrer forældrene til at understøtte de aktiviteter der er i institutionen f.eks. månedens sang. Vi vender tilbage, til forældrene, så de hele tiden ved at vi er sammen om deres børns udvikling og trivsel. 

Børn i udsatte positioner

Hvordan skaber vi et pædagogisk læringsmiljø, der tager højde for og involverer børn i udsatte positioner, så børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse fremmes?

Vi søger at tilrettelægge vores rutiner og temaer på en måde, så det skaber mulighed for alle børn at deltage ud fra egne forudsætninger. 

Vi søger at sikre at alle børn er med i et børnefællesskab. Det betyder at vi forbereder børnene på hvad der skal ske. – Nogle børn får en særlig rolle, eller forberedes særligt, for at give alle så gode forudsætninger som muligt for deltagelse.

Vi arbejder ofte i mindre grupper, også på tværs af stuerne, Det skaber mulighed for at tilrettelægge læringsmiljøer som støtter børn i udsatte positioner.

De voksne skaber rammerne og børnene har indflydelse på hvordan de deltager.

Vi arbejder med social tænkning (gruppens plan) og har dermed fokus på børn i udsatte positioner.

Sammenhæng til børnehaveklassen

Hvordan tilrettelægger vi vores pædagogiske læringsmiljø for de ældste børn, så det skaber sammenhæng til børnehaveklassen? 

Vi er med i “Stærkt Samarbejde” med Bavnehøj skole, som er vores distrikts skole. I foråret komme næste års kommende skolebørn på besøg på skolen. Efter sommeren starter vores storebørnsgruppe. Gruppen er sammensat på tværs af stuerne og har faste voksne tilknyttet. Vi starter med at være sammen hver dag i en hel uge, for at lære hinanden at kende og indarbejde rutiner.

Gruppen mødes en gang om ugen og laver forskellig tilrettelagte aktiviteter ud fra valgte fokusområder. Forældrene bliver inddraget i fokusområderne og deres betydning i forhold til deres barns skoleparathed. Forældrene får også en plan for de aktiviteter der kommer til at foregå helt frem til, børnene skal videre.

Skolen arrangerer en dag i oktober måned, hvor storegruppen er på skolen en eftermiddag og hvor forældrene kan hente børnene på skolen og få en snak med en børnehaveklasseleder. 

I foråret kommer KKFOen på besøg i børnehaven.

Som en vigtig skoleforberedende aktivitet i gruppen af kommende skolebørn er arbejdet med social tænkning, herunder gruppens plan.

Øvrige krav til indholdet i den pædagogiske læreplan

Inddragelse af lokalsamfundet

Hvordan inddrager vi lokalsamfundet i arbejdet med at skabe pædagogiske læringsmiljøer for børn?

Igennem vores arbejde som certificeret sanginstitution, samarbejder vi med nabo institutioner og med biblioteket. Vi laver sangsamlinger hvor vi inviterer børn og voksne fra andre institutioner til at være en aktiv del. Det lokale bibliotek kommer på besøg i institutionen og talt med vores forældre om betydningen af at læse, sammen med børnene. 

Vi bruger både vores lokale biograf og lokale teater.

Arbejdet med det fysiske, psykiske og æstetiske børnemiljø

Hvordan integrerer vi det fysiske, psykiske og æstetiske børnemiljø i det pædagogiske læringsmiljø?

Med udgangspunkt i ovenstående pædagogiske værdier ønsker vi at skabe et børnemiljø, hvor der er plads til og spor af aktiviteter og leg. 

I det daglige prøver vi så vidt muligt at inddrage alle rum også fritidshjemmets (naboen) for at give plads og albuerum.

Vi har indrettet legepladsen, til at være fuld af udfordringer og gemmesteder. Den er beplantet med buske, diverse afgrøder og træer. Der er bakker og skrænter, et legehus, gynger og sandkasser og et udendørs værksted.

I vores daglige arbejde prioriterer vi at styrke børnenes sociale kompetencer. Det er vigtigt for os, at omgangsformen og atmosfæren i hele huset er præget af nærvær, fællesskab, venskaber og dialog uanset, hvad vi foretager os sammen.

Vores fysiske indretning bærer præg af at vi vægter det at have et indbydende hus. Vi tror at børn får lyst til at opholde sig i lyse og venlige rum og vi passer på vores ting. Vi arbejder systematisk med at etablere attraktive og stimulerende læringsmiljøer, som ændrer sig i takt med hvad der er børnenes behov og interesser.

 

Evalueringskultur

Vi veksler i dagligdagen mellem fælles aktiviteter i hele institutionen og aktiviteter på stuerne. Aktiviteterne udspringer og tilrettelægges naturligvis på baggrund af vores faglige teoretiske viden, dataindsamlinger (TOPI, sprogvurderinger, observationer osv.) og praktiske erfaringer.

Når vi laver aktivitetsplan en gang om året, udvælger vi nogle temaer, som hænger sammen med lærerplaner, seneste KIDS vurdering (se indledningen) og tilsyn, som vi vælger at gå i dybden med.

Det helt overordnede mål med de fælles temaer er at fremme inklusion, børnefællesskaber og at styrke relationerne blandt børn og voksne i hele huset.

Vi bestræber os på at formidle emnet/temaet med en faglig begrundelse til forældrene.

Efter afviklingen af temaet, evalueres der i de enkelte grupper, der samles op og evalueres i udvalget, og endelig evalueres der på personalemøder.

Vi sikrer os at de gode erfaringer fra temaet bliver skrevet ned, så de kan medvirke som erfaringsgrundlag og inspiration til kommende temaer.

Derudover har de enkelte stuer ansvaret for at lave løbende evalueringer af rutiner og hverdagssituationer. 

Alle i personalegruppen er fortrolige med SMTTE

På alle personalemøder har vi en praksisfortælling, som en gruppe fremlægger. Vi arbejder med reflekterende team. Fortællingen tager sit udspring i det tema/emne/problematik, som vi er optagede af lige nu. Under vores kompetenceforløb, har vi ikke haft praksisfortællinger på personalemødet, men det genoptages så snart det er muligt. 

Formålet med evalueringen, vil være forskelligt fra hvert emne/tema/børnegruppe/voksen osv.

Dokumentationen er vores praksisfortællinger, som altid har fokus på læringsmiljø og hvor den fælles refleksion foregår på personalemøderne.

Analysen: 

Børneperspektiv

Struktur

Læreplan

Proces

Hvad vil vi justere i læringsmiljøet?

Hvis I ønsker at læse vores evalueringer og praksisfortællinger, er I velkomne til at læse læreplanen, i dens fulde længde